JesseLinden.reismee.nl

Moskou - Irkutsk

Zo daar ben ik weer, uit de trein

De afgelopen dagen heb ik samen met drie russen in een coupe gezeten tussen Moskou en Irkutsk. Ik zat samen met een russisch stel (Andrei en Alexandra) in een coupe, het vierde bed is door verschillende mensen beslapen tijdens deze reis.

Als eerste een man op weg naar Perm, met z'n vieren hebben we een paasontbijt gehouden in de coupe. De russen hadden van alles meegenomen, onder andere eieren en paasbrood. Ik heb zelfs nog met ze getitcht. Jammer genoeg konden ze maar een enkel woord Engels, en ik natuurlijk geen russisch.

Dus het communiceren was lastig, maar met handen en voeten en veel goede wil lukt dat dan toch wel. Ik heb het heel goed naar mijn zin gehad en kan een dergelijke reis echt aanbevelen. Alleen de wodka die Andrei meegenomen had (2liter!) was door zijn oma gestookt en rook meer naar spiritus. Ik heb in het begin geprobeerd samen met hem te drinken, maar hij dronk het als limonade.

De fles was binnen een dag leeg...

Op de stations staan oude russiche vrouwtjes, Baboushka's, die eten en drinken verkopen. Ik heb van alles geprobeerd. gedroogde vis, wafels, gevulde koeken, aardappels met vis, gevulde broodjes en nog veel meer. Ook heb ik de koeientong geprobeerd in het restaurant in de trein. Was heel lekker.

In de trein heb ik ook twee Nederlandse stellen ontmoet, die zal ik waarschijnlijk de komende tijd nog wel eens tegenkomen. We zitten bijvoorbeeld ook weer in hetzelfde hotel in Beijing. Daar heb ik ook een avond mee doorgezakt. Een stel (Niek en Mirella) zit nu ook in hetzelfde dorp waar ik de komende dagen ben, dat gaat ook gezellig. Zij zitten in een hotel hier en ik in een homestay.

Ik ben inmiddels aangekomen in Litsvianka aan het Baikalmeer, echt overweldigend mooi,

maar daarover zal ik morgen nog wel een stukje schrijven en wat foto's uploaden.

Reacties

Reacties

Martin

lieber jesse, was macht der koffer? ich drück dir die daumen, dass er in irkutsk endlich da ist! herzliche grüße, martin (mein sz-bericht erscheint am 5.5.)

bechena

Grappig, zomaar s'morgens op school jou als eerste op mijn mail te mogen ontvangen, nadat ik zonet enkele kinderen op hun plaats heb moeten zetten. Dat maakt mijn ochtend weer goed. Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt! Hier gaat ook alles eigenlijk best lekker. Je weet wel met de nodige wrijvingen komen er steeds mooie momenten tot stand. Helaas is Ray ziek en nog helaser(!) is hij maar een dag thuis in bed gebleven. Ik zie wel waar het schip strand. Ik hoop je morgen weer op de mail te ontmoeten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!