JesseLinden.reismee.nl

Nagano - Yamanouchi - Kamakura

Nagano is vooral bekend van de Olympische winterspelen die hier in 1998 zijn gehouden. Daarvan zie je nog overal sporen, stadions, veel hotels en wat standbeelden. Je ziet in de hele stad dat het toch al weer een tijdje geleden is. Ik heb me verbaasd over de vervallenheid van de stad, het lijkt alsof er na 1998 niks meer aan onderhoud is gedaan. Misschien ben ik ook wel een beetje verwend geraakt in andere delen van Japan, maar dit is toch wel gaar.

De stad heeft een mooi tempelcomplex waar ik de tweede dag ook geweest ben, het is van dezelfde gemeenschap als de tempel waar ik in Takayama geslapen heb. Ook weer met zo'n gang onder de tempel. Deze keer ben ik er maar niet in geweest, het was vrij druk en dan gaat de ervaring toch een beetje verloren denk ik. Maar mooie tempel was het wel.

Die dag ben ik ook naar Yamanouchi geweest, een dorpje in de buurt van Nagano. Hier is in 1998 de reuzeslalom gehouden. Dus ook hier vervallen hotels. Maar daar kwam ik niet voor natuurlijk. Vanuit een bushalte net buiten het dorp een mooie wandeltocht gemaakt naar een plek die bekend staat om de aapjes. In een rivierdal komt warm bronwater uit de bodem omhoog, daar zitten aapjes heerlijk in te badderen. Vooral in de winter, maar zoals ik heb gezien ook in de zomer vinden ze het er heerlijk. Het zijn wilde apen, dat wil zeggen, ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Maar je kunt er echt heel dichtbij komen, zo wild zijn ze dus ook weer niet.

Vandaag ben ik vroeg uit Nagano vertrokken en voor de laatste keer met de shinkansen gegaan, weer terug naar Tokyo. Vanuit daar met een lokaal treintje naar Kamakura, een stadje met verschillende tempels (voor de verandering). Nu heb ik er wel weer even genoeg gezien ;)

Ik heb een mooie grote Boeddha gezien, helemaal van koper. De tempel eromheen was door een aardbeving verloren gegaan, maar de Boeddha staat er nog steeds. Ook een grot heb ik bezocht met een tempel erbij, daar heb ik mijn geld gewassen. Nu gaat het mij financieel voorspoedig in de toekomst. Dat is ook weer mooi meegenomen. Bij de laatste tempel kwam ik er achter dat mijn fototoestel geen enkele foto van vandaag had opgeslagen, balen! Maar goed, gelukkig lijken de tempels allemaal op elkaar.

Laat in de middag weer naar Tokyo om het hotel te zoeken, voor een nacht heb ik een capsulehotel geboekt. Dat wilde ik nog graag eens proberen. Je ligt dan in een capsule van 180 bij 60 bij 60cm. Niet echt ruim, maar oke. Wel heel apart, boven mij en naast mij liggen ook mensen. Ik hoop maar dat ze niet snurken ;)

De avond heb ik door Tokyo gewandeld, er zijn nog enkele dingen die ik nog wil zien. Daar heb ik ook de komende twee dagen nog voor. Het einde is in zicht, maar nog even lekker genieten. In Nederland ga ik ook niet meteen weer aan de slag met werken of zo, ik denk dat ik eerst eens een weekje of zo helemaal niks doe, beetje uitrusten. Toch wel vermoeiend hoor zo'n reis.

Reacties

Reacties

Jolie

He die Jesse,

Ik zie en spreek je normaal nooit zowel, maar de afgelopen weken heb je toch aardig een plaatjes weten te bemachtingen in mijn avondbezigheden. Het is zelfs zo erg dat ik nu er eerst lekker een kopje koffie met iets lekkers bij pas om goed te kunnen genieten van al je verhalen, maar vooral van de foto's. Geniet nog vana die laatste twee dagen.

Kus,

Jolie

Henny

Je hebt in Japan veel gezien Jesse, allemaal in een maand. Bewondering. Duik de laatste nacht voor het laatst onder in het bruisende?`pinku` leven in Shinjuku, rond Kabukicho. Voel je Lost in Translation en stap dan met een rugzak aan herinneringen in Narita op de grote vogel en vlieg terug.

Ton

Wauw, dat je morgenavond alweer op Nederlandse bodem staat. Met een rugzak vol ervaringen en indrukken - en zoals Ruben zegt: met heel wat zelfinzicht.
Je moet denkelijk je hart en je ziel de tijd geven om je een beetje bij te benen.
Die gaan niet zo snel.
Zij hebben hun eigen tempo.
In ieder geval heel fijn om je weer te zien en te omhelzen.
Een goede reis.
Liefs van pappa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!