JesseLinden.reismee.nl

Xi'an

De oude hoofstad en startplaats van de zijderoute.

Op het eerste gezicht is het niet heel anders dan Beijing, grote nieuwe kantoorgebouwen en veel shoppingcenters. Het verschil is ook hier heel groot tussen arm en rijk. Je hebt hier mensen die bedelend op straat zitten en mensen die in de duurste auto's rondrijden.

Mijn hotel is prima, alleen de eenpersoonskamers waren al vol, of ik het geen probleem vond om mijn intrek te nemen in een van de suites.... Geen probleem natuurlijk. De locatie was erg goed, direct naast de drumtoren in het centrum. In het oude China werd de tijd aan iedereen duidelijk gemaakt door slagen op grote trommels (in de drumtoren) en door het luiden van klokken (in de klokkentoren). Een paar keer per dag werden die geluid en wist iedereen weer hoe laat het was.

Erg mooi was de Moslim-wijk in de stad. Rondom de Moskee in het centrum van Xi'an zijn allemaal kleine straatjes waar moslims wonen. Hier is nog een beetje van het oude China te beleven. Kijk ook de foto's maar eens daarvan.

Ik ben de tweede dag van mijn bezoek aan de stad naar het terracotta-leger geweest. Dat zijn soldaten van klei die als bewaking van een mausoleum dienst deden. Ze beschermden de eerste keizer die heel China onder een bewind had gebracht. Wat er nu nog van te zien is zijn drie grote hallen vol met deze soldaten. Ze zijn niet allemaal nog intact, maar toch nog erg veel. Een groot deel zit ook nog onder de grond, ze weten wel waar ze zitten maar daar blijven ze nog even. Tot het moment dat ze weten hoe de kleuren van de beelden het beste beschermd kunnen worden.

De laatste dag in Xi'an ben ik op de fiets een rondje over de stadsmuur gaan maken en heb ik nog een pagode met park bezocht. Erg mooi allemaal, maar ik ben wel goed verbrand. Die avond weer met de trein naar Beijing (daar schrijf ik dit verhaal ook). De laatste nacht in een trein, ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Deze keer met drie Chinezen in de trein, prima. Chinezen kunnen over het algemeen wel een stuk beter Engels dan de Russen of Mongolen heb ik gemerkt.

Vandaag nog even genieten van het mooie weer hier en nog even een paar dingen bekijken die ik nog niet gezien had en toch niet wil missen. Morgenvroeg erg vroeg op om naar het vliegveld te gaan, naar Japan. Ben benieuwd

Reacties

Reacties

zetteler@home.nl

Dag Jesse,
Hier is Henny. We zitten nu bij de moeder van Yasuko in Zuid Japan (Fukuoka). Je komt morgen naar Japan, We horen vast de komende dagen van je. Groet en tot ziens.
Henny en Yasuko

bechena en ray

gek, he! Eigenlijk willen nu graag naar huis en omdat ik vandaag de comp. nog niet heb kunnen openen gil ik dat ik even wil kijken of jij een nieuw verhaal voor ons hebt, want het is naar ons gevoel al veel te lang geleden dat we wat van je gehoord hebben. Je klinkt niet zo enthousiast over het terracotta leger. Toen wij in Assen slechts enkele exemplaren konden bewonderen waren we vreselijk onder de indruk en met ons vele anderen. Jij klinkt al wat mat. Zit je inmiddels niet overvol van alle indrukken, die je tot nu toe al allemaal hebt opgedaan? Geniet nog van je suite of van Japan waar je misschien op dit moment al bent. Tot gauw!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!