JesseLinden.reismee.nl

Tokyo - Nikko

Gisterochtend vroeg naar de vismarkt hier in de stad,

dat was echt een hectische beleving. Overal om me heen wagentjes met bakken vis en schelpdieren die rondscheurden. Ik moest echt goed uitkijken dat ik niet omver gereden werd. Ik was er mooi op tijd, maar sommigen waren toch al aan het opruimen. Hele grote vissen, tonijn? en een enorme soort oesters heb ik hier gezien. Maar ik kwam nie in de verleiding om eens iets te gaan proeven.

Na dit overleefd te hebben ben ik naar de keizerlijke tuin geweest in het centrum van de stad. Op het eerste gezicht viel dat een beetje tegen. Heel groot opgezet, met paden waar een bus op zou kunnen keren. Maar het tweede deel van de tuin was wel erg mooi en intiem.

Daarna door naar het Sumo-stadion, ik had gehoort dat er deze week een toernooi gehouden zou worden. Maar kaartjes daarvoor zijn moeilijk te verkrijgen, je moet dan om 6 uur 's ochtends voor de deur gaan staan. Maar dat wil ik niet missen, het plan was om te gaan kijken waar het precies was en dan de dag erna vroeg op te staan. Maar daar aangekomen (inderdaad uitverkocht) kreeg ik zomaar een gratis kaartje van een wildvreemde Japanner in mijn handen gedrukt. Kon ik meteen gebruiken, heel aardig! Ik blijf me daarover elke dag verbazen.

Ik had een mooie plaats vanwaar ik de kwalificaties heb kunnen zien. Dat ging elke keer volgens een vast ritueel. Eerst komt er iemand het podium op (een vierkante verhoging in het midden van het stadium) en zingt een introductie. Dan komen een scheidsrechter en de twee Sumoworstelaars het podium op. De worstelaars doen ook enkele rituele bewegingen en dan gaan ze elkaar te lijf. Ze proberen elkaar op de grond te krijgen of uit een ring op het podium te duwen. Met een combinatie van kracht en gewicht, er zitten echt enorme kerels bij.

Sommige kwalificaties waren voorbij binnen enkele seconden door een slimme beweging, andere duurden meer dan een minuut voordat er iemand op de grond lag.

Later die dag heb ik me een kleine laptop aangeschaft, zo kan ik makkelijker mijn blog bijwerken en ook makkelijk mijn route door Japan plannen.

Vandaag vroeg opgestaan en met de trein naar Nikko, een klein stadje ten Noorden van Tokyo. Hier zijn verschillende Boeddhistische tempels te bezichtigen, wat ik uiteraard ook gedaan heb. Mooie tempels tussen en tegen de bergen, zie ook de foto's. Ik heb daar ook wat gewandeld vanuit de tempels met een omweg richting het stadje. Onderweg kwam ik eerst een bruine hagedis tegen en daarna een wasbeerhond. Ik wist niet wat ik zag, jammer genoeg ging het te snel om een foto te maken. Maar ik zag meteen dat het wel veel leek op een wasbeer, alleen dan donker geel/bruin met een spitse snuit. Via google ben ik erachter gekomen dat het een wasbeerhond was. Heel apart.

Vanuit de trein had ik voor het eerst zicht op het platteland van Japan, dat is net zo netjes ls het in de stad is. Alle tuinen en akkers (met rijst) perfect bijgehouden.

Nu weer terug in Tokyo, morgen ga ik richting het zuiden, maar niet ver. Ik heb een hotel geboekt voor twee nachten in Yokohama. Dat heeft de receptionist hier in dit hotel deze avond voor mij geregeld, duurde ongeveer 10 minuten voordat het allemaal gedaan was. Aan het einde daarvan heb ik hem bedankt en hij excuseerde zich daarna voor het nemen van mijn tijd...

Ik blijf me verbazen over de attentheid en beleefdheid hier in Japan

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!