JesseLinden.reismee.nl

Huis ten Bosch - Nagasaki

De tweede ochtend van mijn verblijf in Futsukaichi ben ik met de trein naar Huis ten Bosch geweest. Dat is een soort pretpark met als thema: Nederland. Nederland heeft een lange geschiedenis met Japan, er is al eeuwen lang handel tussen de twee landen, begonnen met de landing van het schip 'de Liefde' begin 17e eeuw.

In het park zijn verschillende bekende en karakteristieke gebouwen uit Nederland nagebouwd. Niet zomaar nagebouwd, maar met exact dezelfde afmetingen. Het is een park met grachten, bruggetjes en veel gebouwen. Kijk de foto's maar, ik weer zeker dat je verstelt zult staan en bekende gebouwen tegenkomt. Zelfs de Utrechtse dom hebben ze op schaal nagebouwd, echt bizar.
Het park is verder gericht op de Japanse toeristen en die kunnen verkleed als Volendams meisje op de foto of Kaas kopen.

Het weer is helemaal opgeklaard, de afgelopen twee dagen heeft het echt gestormd, er is een tropische storm over Japan getrokken. Op een zuidelijk eilandje zijn zelfs enkele mensen overleden door de storm. Maar nu is het prachtig weer en de dag daarna ook toen ik naar Nagasaki ben gegaan.

Nagasaki is de tweede stad in Japan die getroffen is door een atoombom. Deze bom was nog een stuk groter dan die in Hiroshima. De ravage was vergelijkbaar, van de stad was vrijwel niks meer over.
Ik heb ook hier het museum bezocht, dezelfde gruwelijke beelden en verhalen. Het museum was helemaal afgeladen vol met schoolkinderen, ik heb nog nooit zo'n druk museum gezien.
In het peace-memorialpark staan verschillende beelden om ons te herinneren aan de ramp.
Verder heeft Nagasaki een rijke handelsgeschiedenis, ook met Nederland. Voor lange tijd waren de Nederlanders de enige mensen uit het buitenland die met Japan handel mochten drijven. Dat gebeurde vanaf een eilandje voor de kust, Decima. Het eilandje is weer in oude glorie hersteld en dat heb ik natuurlijk bezocht. Deze handelspost (factorij) is helemaal in stijl ingericht en heeft mooie tentoonstellingen, als toekomstige geschiedenisleraar mag je dit niet missen natuurlijk ;)
Ook heb ik nog Glover garden bezocht, de enige tuin die ik ooit gezien heb met roltrappen! Het is een park met huizen die daar ooit door rijke Europeanen zijn neergezet.

Elke avond ben ik weer terug gegaan met de trein naar Futsukaichi, daar stond een bordje eten en een lekker bedje op me te wachten. 's Avonds onder het genot van een lekker glas sake de dag nog eens doorgenomen.

Reacties

Reacties

Marianne Akkermans

Hoi Jesse
Deze plaats was zeker om weer een beetje te wenen aan Nederland, weet je nu ook weer hoe het eruit ziet.
Nou dat bedtje ziet er toch ook niet verkeerd uit.
Geniet er nog maar goed van, sorry maar het einde komt echt wel in zicht.
WE KOMEN JE WEL HALEN OP SCHIPHOL.

Marianne Akkermans

Ha, ha

ray en bechena

Ongelooflijk! Met luidruchtige verbazing deze foto's bekeken. ik kan me voorstellen dat je alles wat er nog te beleven valt in de resterende tijd wilt stoppen. Goed dat jij tijd te kort komt en jammer dat het ons te lang duurt voor we je weer in de pupillen van de ogen kunnen kijken.Eigenlijk wil ik je vanaf nu ook weer een moederlijke raad meegeven. Bereid je er stiekem toch weer op voor dat thuis de wereld net zo mooi is als elders, maar de dagelijkse verantwoordelijkheid weer van meet af aan jouw deelgenoot zal zijn. Dit kan natuurlijk even rauw op je dak komen. Gisteren een heerlijke ouderwets, leuke dag gehad, badend in de zon, koninklijk verwend op het communifeest van Jeunke en Iris. Meneer heeft zich als een heer gedragen. Morgen gaan we naar Jolie om ons daar te laten verwennen en wat Arnhemse cultuur op te snuiven. Hoe kunnen we ooit nog eens klagen dat we moe zijn van ons drukke leventje! Inmiddels heeft Ray persoonlijk duidelijk kunnen maken, dat als hij van standplaats gaat veranderen, waaraan nieuwe voorwaarden naar zijns inziens moeten kunnen voldoen. Dit maakt meteen veel duidelijk en de kans dat hij zal gaan veranderen kleiner. Misschien weten we meer als jij thuis bent. Inmiddels is de zon hier nog steeds zomers warm en is het bijna onwerkelijk te geloven dat we nog steeds in Nederland wonen. Ik sluit gauw af en ga genieten van die stralen. Geniet jij nog heerlijk onbezorgd verder en verrijk ons met jouw reis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!