JesseLinden.reismee.nl

Kagoshima - Aso - Beppu

De ochtend van vertrek uit Futsukaichi ben ik met Henny en Yasuko nog een berg aan de rand van de stad beklommen, de Tenpai. Een flinke klim met mooi uitzicht op de top.

Vroeg in de middag met de nieuwe shinkansen-lijn naar het zuiden afgezakt, naar Kagoshima. Doel van deze trip was de actieve vulkaan Sakurajima. De treinkaart om onbeperkt te reizen heb ik toch, dus kan ik er maar beter gebruik van maken. Het weer is goed, alleen een beetje heiig. De vulkaan was prima te zien en er kwam inderdaad een beetje rook uit.

Vanuit daar weer richting het noorden voor een andere vulkaan, eigenlijk een dal met meerdere actieve vulkanen bij elkaar. Ik had een mooie Minshuku in Aso, een stadje dicht bij de vulkanen. De vulkanen zelf liggen eigenlijk ook allemaal in een krater, lang geleden is daar eens een enorme uitbarsting geweest en die heeft een krater van 128km. diameter opgeleverd! De vulkaan die ik eigenlijk de volgende dag wilde gaan beklimmen was de vorige week nog uitgebarsten, dus helaas afgesloten. Een andere, uitgedoofde, vulkaan dicht in de buurt was wel te beklimmen en dat heb ik dus ook gedaan.

Aan de voet van die vulkaan ben ik twee Nederlanders tegengekomen waar ik de hele dag verder mee ben opgetrokken. Toch maf eigenlijk, zo veel Nederlanders zijn er niet op de wereld en toch kom je ze overal tegen. Bovenop deze vulkaan zijn we een rondje om de krater gewandeld, daar had je ook mooi zicht op de actieve vulkaan waar flink rook vanaf kwam. Onderaan de berg waren verschillende poelen met water, die werden zo verwamd dat er stoom vanaf kwam, mooi gezicht.

In de middag heb ik de trein genomen naar Beppu, een stadje ten noord-oosten van Aso, vooral bekend vanwege de vele natuurlijke bronnen. Deze bronnen zijn niet om in de relaxen, maar om naar te kijken en deze zijn ook veel te warm. De meest mooie kleuren hebben ze omdat ze van verschillende aardlagen iets mee naar boven nemen. Vaak gepaard met veel stoom komt het water naar boven geborreld of gespoten. De Hell's worden ze genoemt en dat is wel toepasselijk vind ik. Hele mooie kleuren hebben ze, de ene is rood, blauw, groen, wit en ga maar door. De warmte die erbij vrij komt wordt onder andere gebruikt voor het fokken van tropische vissen en krokodillen.

's avonds heb ik vanuit de onsen op het dak van het hotel, kijkend over de zee, de dag nog eens doorgenomen, heerlijk.

Reacties

Reacties

Henny

In de reacties aan jou lees ik verschillende keren dat de thuisblijvers je al aan het voorbereiden zijn op je terugkomst. Ik weet niet of ik daar blij mee zou zijn. Maar natuurlijk elke reis eindigt: ergens. Voorlopig schat ik in dat je in Takayama opnieuw mysterieus verleden opsnuift, of in Shiragawako. Nagano komt al in beeld, de temepl Zenkoji met zijn aardedonkere reis naar het nieuwe licht; de snowmonkeys van Yudenaka. Geniet en denk vooral nog niet aan thuis. Dat kan straks nog lang genoeg. Je bent er eerder dan je denkt.

ray en bechena

Dat strakke grijze huis met kiezeltuin (ik hoop dat ik me niet oneerbiedig uitdruk) heeft op mij een bijzondere indruk achter gelaten. Vraag niet waarom. Het is denk ik een gevoelskwestie. Henny, als je dit berichtje leest; natuurlijk zeg ik iets over thuis, niet om de ervaring van Japan te kort te doen. Integendeel, maar vaker is het leven vooruitkijken en met volle overgave genieten van het nu. Net zoals Jesse zich op deze reis heeft voorbereid, is het raadzaam, eventjes maar, je voor te bereiden op een goede afronding daarvan. Terug naar jou Jesse; Jouw verhaal lezende, spookte het liedje van Herman van Veen "Maak voort, maak voort.......we hebben ongelooflijke haast....."door mijn hoofd. Pik mee wat je mee kunt pikken, geniet met volle teugen en laat niets aan je aandacht ontsnappen. Dit zeg ik ook uit puur eigen belang, want hoe meer jij meemaakt, hoe meer ook wij van jouw reis kunnen meegenieten. Tot tiks.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!